Saturday, May 17, 2014

عواقب خشکاندن دریاچه اورمیه / تخلیه شهرهای آزربایجان و شیوع بیماریهای مختلف



مدیر کل حفاظت محیط زیست آزربایجان غربی اعلام کرد که تا چند روز آینده دریاچه اورمیه صد در صد خشک خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری روز، مدیرکل محیط زیست
آزربایجان غربی ضمن ابراز نگرانی نسبت به کاهش تراز آب دریاچه اورمیه اظهار داشته اکنون تنها ۵ درصد از آب این دریاچه باقی مانده و ۹۵ درصد آن به بیابان نمک تبدیل شده است.

به گفته این مقام مسئول تراز آب این دریاچه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با کاهشی ۵۰ سانتیمتری روبرو بوده و در حال حاضر تنها در کنار پل میانگذر دریاچه ارومیه مقدار اندکی آب وجود دارد "که آن هم تا چند روز آینده تبخیر و دریاچه صد در صد خشک" خواهد شد.

وی تاکید کرده که حداقل ۱۲ تا ۲۰ سال زمان لازم است تا این دریاچه احیا شود و افزوده " در شرایطی که کشاورزی تهدیدی علیه دریاچه اورمیه محسوب می‌شود باید برای جلوگیری از بحرانی‌تر شدن وضعیت آن در نگرش‌ها و عملکردهای گذشته تغییری اساسی ایجاد شود".

بر اساس آمارهای منتشر شده طی ۱۷ سال گذشته طراز آبی دریاچه اورمیه بیش از ۸ متر کاهش یافته است.

سیاست های غلط خود کفایی عامل خشکی دریاچه ارومیه

به گفته حسن عباس نژاد در حال حاضر در این استان ۱۸۷ کانون ریزگرد وجود دارد، در حالی که ۳۰ سال پیش تنها دو کانون ریزگرد در این استان وجود داشته است. وی سیاست‌های غلط در زمینه خودکفایی در تولید گوشت قرمز و گندم را اصلیترین عامل از بین رفتن پوشش گیاهی این استان قلمداد کرده است.


اواخر اسفند ماه گذشته رئیس ستاد بحران آزربایجان غربی با ابراز نگرانی از روند خشکی دریاچه اورمیه اظهار داشته بود که در اورمیه ۶۳۳ روستا، سلماس ۱۵۸ روستا، نقده ۹۶ روستا، مهاباد ۱۹۸ روستا و میاندوآب ۱۹۴ روستا و در مجموع یک هزار و ۲۷۹ روستا در معرض افزایش شوری آب شرب و کشاورزی هستند.

پارک ملی دریاچه اورمیه که پس از بحر المیت در مرز اردن با اسرائیل با مساحتی در حدود ۵۷۰ هزار هکتار دومین دریاچه شور جهان قلمداد می شود، طی سالهای گذشته به دلیل عوامل زیستی و انسانی روز به روز بر بحران خشکی و بی آبی آن افزوده است.


در این بین مقامات مسئول غیر از اظهار نظرهای کارشناسی و اعلام اینکه پروژه های رفع این بحران  در شرف اجرایی شدن می‌باشد تا کنون نه آماری را در این خصوص منتشر کرده اند و نه فعالیت چشمگیری را برای رفع این بحران علی رغم اعتراض‌های داخلی و جهانی، از خود بروز نداده‌اند.

بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته در صورت خشک شدن دریاچه ارومیه میزان بیماری‌هایی چون سرطان، عفونت ریه، بیماری های چشمی و تولد کودکان ناقص افزایش خواهد یافت. بسیاری از کارشناسان اعلام کرده اند در صورت عدم رفع این بحران، احتمال تکرار فاجعه ای چون خشک شدن دریاچه آرال در آسیای میانه این منطقه و جمعیت ساکن در این ناحیه را تهدید می‌کند.

این در حالی است که سال گذشته یکی از نمایندگان شهر اورمیه اعلام کرده بود که در صورت خشکی کامل دریاچه اورمیه "جمعیت سه میلیونی مردم ساکن در این منطقه و استان‌های مجاور جز ترک محل زندگی خود و مهاجرت به سایر استان‌های کشور" چاره‌ دیگری نخواهند داشت.

حسن روحانی در خصوص مقابله با خشک شدن دریاچه اورمیه وعده‌های زیادی داده بود اما از این یاوه ها که بگذریم، همچون طی سال‌های گذشته غیر از برگزاری چندین کنفرانس نمایشی جهت گردهمایی برای خوشگذرانی، در عمل هیچ اقدامی در راستای نجات این دریاچه صورت نپذیرفته است.


(۱)
 دریاچه اورمیه بمثابه قلب آزربایجان که از اهمیت جهانی برخوردار است توسط سرمایه داران اشغالگر فارس خشکانده می شود تا آزربایجانیها را بر روی نمک بنشاند. پذیرفتن این اقدام ضد آزربایجانی و ضد انسانی از طرف تورکها غیر قابل قبول میباشد.  مهاجرت تورکها از آزربایجان، ویرانی اقتصاد آزربایجان، زوال آزربایجان به موقعیت و جایگاه پست در منطقه و غیره همگی نتایج اجتناب ناپذیر خشکی زمینهای کشاورزی و دریاچه اورمیه خواهند شد.

سرمایه داران اشغالگر ایرانی برای ادامه و استمرار اشغالگری بر اراضی آزربایجان قصد دارند آزربایجان را به کویر نمک و شوره زاری وسیع تبدیل کند تا بتدریج میلیونها آزربایجانی را به کوچ و مهاجرت داوطلبانه  به خارج از آزربایجان وادار سازند. مهاجرت داوطلبانه و تخلیه ساکنین دهها هزار روستا و دهها شهر آزربایجان بخاطر پیشرویهای نمک و شیوع بیماریهای کشنده از یکسو به ورشکسته شدن کشاورزی، صنایع و کلا اقتصاد آزربایجان منجر شده و از سوی دیگر مردم مهاجر و آواره تورک در شهر های ایران براحتی قربانی سیاست آسمیلاسیون میشوند.
کاهش جمعیت تورکها در آزربایجان در نتیجه مهاجرت و نابودی اقتصاد آزربایجان اهدافی هستند که دولت فاشیست ایران با خشکاندن دریاچه دنبال میکند. سیاستمداران شوونیست فارس میدانند که تنها با پراکنده کردن تورکهای آزربایجان و نابود کردن اقتصاد میتوانند بر آزربایجان تسلط دائمی پیدا کنند.


(۱): solgunaz.com




No comments:

Post a Comment