Wednesday, May 21, 2014

احیای دریاچه اورمیه نیازمند ۱۲ میلیارد مترمکعب آب




مشاور رئیس سازمان محیط‌ زیست اعلام کرد: دریاچه اورمیه برای احیا نیازمند ۱۲ میلیارد مترمکعب آب است


اسماعیل کهرم، مشاور رئیس سازمان محیط‌ زیست در گفت‌و‌گو با خبرنگار محیط زیست خبرگزاری تسنیم در خصوص وضعیت دریاچه اورمیه و سونامی نمک، اظهارداشت: با وضعیت بحرانی دریاچه اورمیه نه تنها نگران پایتخت بلکه باید نگران شهر‌های همجوار ارومیه مانند زنجان، اردبیل، تبریز و قوشاچای (میاندوآب) باشیم.

وی افزود: سونامی مانند ریزگرد است و دو عامل شدت و جهت باد باعث این امر می‌شود. شدت باد به این معنا که باد در چه مسافتی ذرات نمک را پراکنده می‌کند و شدت باد به این معنا که این نمک به کدام سو فرستاده می‌شود در واقع باید این امر مدنظر قرار گیرد که سونامی نمک با احیای دریاچه اورمیه رخ نخواهد داد.

** اختصاص 40 درصد از آب مصرفی کشاورزی به دریاچه اورمیه

مشاور رئیس سازمان محیط‌ زیست با بیان اینکه دریاچه اورمیه احیا می‌شود و اخیراً اتفاقات خوبی برای آن افتاده است، ادامه داد: 10 روز گذشته در کمیته احیای دریاچه اورمیه موضوع اختصاص دادن 40 درصد از آب مصرفی کشاورزی به دریاچه مطرح شد که این بسیار مهم است چرا که با این امر حق‌آبه دریاچه داده می‌شود.

وی گفت: احیای دریاچه اورمیه در کوتاه مدت رخ نخواهد داد بلکه در مدت 5 ساله احیا می‌شود که باید به طور قطع این اتفاق صورت گیرد چرا که مسائل و مشکلات بسیاری را به دنبال داشته است بنابراین باید فکری اساسی کرد.

**سد‌ها راه ورود آب به دریاچه اورمیه را بسته است

کهرم با اشاره به این‌که سطح کشاورزی از 35 هزار هکتار به 750 هزار هکتار افزایش یافته است، بیان کرد: باید در این راستا به موضوع کشاورزی نیز اهمیت دهیم و برای این‌که کشاورزی به خوبی پیش‌ رود به دنبال بهبود سیستم آبیاری باشیم تا هم دریاچه و هم کشاورزی وضعیت مطلوبی داشته باشد.

مشاور رئیس سازمان محیط‌ زیست با بیان این‌که حجم آب دریاچه اورمیه یک رقمی شده است، گفت: وضعیت دریاچه اورمیه بحرانی شده است و باید به دنبال راهکار باشیم که اختصاص آب مصرفی کشاورزی و از بین رفتن سد‌هایی است که بر روی دریاچه بسته شده است از راهکار‌های احیای دریاچه است.

وی با بیان این‌که احیای دریاچه ارومیه یک روزه انجام نخواهد گرفت ولی ممکن است، افزود: دریاچه ارومیه برای احیا نیازمند 12 میلیارد مترمکعب آب است و با این امر سیراب خواهد شد

درحالیکه دریاچه اورمیه تقریبا بطور کامل خشک شده، روزی نیست که خبری درباره برگزاری جلساتی با موضوع "احیای دریاچه اورمیه" نشنویم. جلساتی که مسئولین به بهانه دریاچه اورمیه مجالی جهت دور هم بودن پیدا می‌کنند. و در پایان نیز کائنات و آب‌و‌هوا را عامل اصلی خشک شدن دریاچه اورمیه عنوان می‌کنند. بی‌آنکه اشاره‌ای به نقش عوامل انسانی همچون سدسازی‌های غیراصولی در این باره نمایند.

مقامات ایران همواره با عوام فریبی سخن از احیای دریاچه اورمیه می‌زنند ولی هرگز شاهد اقدامی جدی از جانب ایشان در این باره نبوده‌ایم.
محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور وقت، نسبت به هشدارهایی که درباره روند خشک شدن دریاچه اورمیه داده میشد، اعلام کرده بود که: وضعیت دریاچه اورمیه طبیعی است و این حالت هر 500 سال یک بار در این دریاچه رخ می دهد! البته او هرگز نگفت که این کشف مهم را چگونه انجام داده است.

«نجات دریاچه اورمیه» محور شعارهای محیط زیستی حسن روحانی در دوران تبلیغات انتخاباتی‌اش بود. وی در سفرهای انتخاباتی خود به استان‌های آزربایجان غربی و شرقی بارها به طرفدارانش وعده داده بود که در صورت تکیه زدن به صندلی ریاست جمهوری فکری به حال دریاچه اورمیه خواهد کرد.
"افزایش ظرفیتهای کشاورزی به دو برابر" اولین فکری بود که روحانی برای دریاچه اورمیه کرد، درحالیکه گزارش‌های کارشناسان زیست‌محیطی در مورد بحران دریاچه اورمیه ابراز داشته‌اند که سیاست گسترش بی رویه و یک جانبه سطح کشت و آبیاری درکنار عوامل سوء مدیریتی یکی از عوامل مهم خشک شدن دریاچه‌اورمیه بوده است. و بدیهی است که با تخریب محیط زیست بدلیل فقدان مدیریت علمی و سیاست معطوف به رشد نامتوازن و ناپایدار ترمیم دوباره آن تا چه حد دشوار و طولانی و پرهزینه است.
 لذا برای مدیریت منابع آب زیر زمینی حفر چاههای غیرمجاز کشاورزی باید متوقف شود. چرا که برداشت بی‌رویه آب نه تنها آبهای زیر زمینی را کاهش می‌دهد بلکه باعث انتقال آب شور از دریاچه به چاهها می‌گردد که لطماتش به اکوسیستم و کشاورزی بسیار بیشتر از خشک شدن دریاچه است.


ایران برای از بین بردن اهمیت و توانمندی‌های سیاسی و اقتصادی آزربایجان، به مهاجرت وا داشتن تورک‌ها، ناامید ساختن مردم از مبارزه برای حق تعیین‌سرنوشت خویش و تشکیل کشور و دولت مستقل آزربایجان به اجرای سیاست و پروژه عظیم  نابودی دریاچه اورمیه رو آورده است.
و با پراکنده کردن تورکها، به دنبال هدف نابودی هویت آنها و اجرای سیاست آسیمیلاسیون میباشد.

No comments:

Post a Comment