Saturday, May 24, 2014

جیش النصر ایران اعلام موجودیت کرد

پس از گروگان گیری پنج سرباز توسط جیش العدل در منطقه جکیگور بلوچستان و اعدام گروهبان جمشید دانایی‌فر توسط این گروه، آن هم در زمانی که عبدالرئوف ریگی سخنگوی جیش العدل در حال مذاکره و رایزنی با نمایندگان علمای اهل سنت و معتمدین محلی برای آزادی گروگان‌ها بود، و اعلام ناخرسندی عبدالرئوف ریگی از آن اعدام نابهنگام حاکی از شکاف عمیقی بود که در بین رهبران جیش العدل بوجود آمده بود. بحران گروگان‌گیری و آزادی چهار سرباز و اعدام یک تن از آنان شکاف عمیق مبارزاتی و راهبردی بین اعضای جیش العدل را نمایان ساخت.

صلاح‌الدین فاروقی رهبر جیش ‌العدل در اولین بیانیه خود بر سوق دادن جنگ فرقه‌ای از سوریه به داخل خاک ایران و جهاد سراسری اهل‌سنت بر علیه "نفوذ شیعه" در منطقه تاکید کرده بود. در حالی که جندالله در گذشته و بسیاری از بازماندگان گروه جندالله از جمله عبدالرئوف ریگی (برادر عبدالمالک ریگی) ظاهرا بر روی حقوق اهل‌سنت ایران و مردم بلوچ، بدون ذکر مناقشات منطقه‌ای و تداخل جبهه‌های دیگر، تاکید داشتند. در نتیجه علاوه بر شعار مبارزاتی و ارائه نظرات مذهبی، این دو گروه در شیوه عملکرد نیز اختلاف دارند.
دوشنبه ٢٩ اردیبهشت ١٣٩٣ عبدالرئوف ریگی که سخنگوی جیش‌العدل و مذاکره کننده اصلی در رابطه با آزادی چهار سرباز بود، به همراه تنی چند از یاران خود در بیانیه‌ای کناره‌گیری خود از جیش‌العدل و تشکیل سازمان جدیدی بنام جنبش جیش النصر ایران را اعلام نمود. در این بیانیه آمده است بدینوسیله جنبش دفاعی جیش‌النصر به صورت رسمی فعالیت‌های خود در بخشهای نظامی، سیاسی و فرهنگی را آغاز نموده.
بیانیه می افزاید: "جیش النصر یک جنبش اسلامی است که معتقد به ارزشهای اسلامی از جمله جهاد یا بعبارتی جنگ مسلحانه بر علیه نظام جمهوری اسلامی است و در مقاومت خود را متعهد به پاسداری از ارزشهای اسلامی می داند و بر اعتدال و میانه روی و امت وسط تاکید دارد".
این گروه اعلام کرده اساسنامه و مرامنامه جدیدی دارد اما ظاهرا در اهداف کلی با جیش‌العدل تفاوت چندانی مشاهده نمی‌شود.چنانچه در بیانیه آمده است: عمده‌ترین اهداف جیش‌النصر عبارت هستند از :
١: بسیج عموم مردم اهل‌سنت و ملت مسلمان بلوچ علیه شیعیان متجاوز
٢:دفاع از مردم مظلوم اهل سنت
٣: سرنگونی نظام طاغوتی ولایت فقیه

عبدالرئوف ریگی نیز بعنوان رهبر جیش النصر ایران معرفی شده است. عبدالستار دوشوکی مدیر مرکز مطالعات بلوچستان معتقد است که این شکاف و جدایی بعد از اعدام گروهبان بیگناه جمشید دانایی‌فر اجتناب ناپذیر به نظر می رسید، چون عبدالرئوف ریگی در حال گفتگو با واسطه‌ها بود، اما عناصر افراطی‌تر بدون هماهنگی و حتی آگاهی عبدالرئوف ریگی دانایی‌فر را اعدام کردند.

No comments:

Post a Comment